19
феб
2016
1

POKORAVANJE – Mišel Uelbek / Dan kad je Francuska postala islamska republika

Pokoravanje počinje u ne tako dalekoj budućnosti Evrope. Na francuskim predsedničkim izborima 2022. godine u drugi krug izbora ulaze kandidat desničarske stranke Nacionalni front i kandidat Muslimanskog bratstva. Kako se predizborna trka zaoštrava, reči obadve strane postaju uzavrelije. Za desničare, koji ispočetka vode, pobeda muslimana predstavljala bi smak sveta, krah hrišćanske Evrope, smrt francuske civilizacije koja je više od 200 godina bila utemeljena na liberalnim i slobodarskim principima Francuske revolucije. Međutim, dešava se čudo. Socijalisti pozivaju svoje glasače da glasaju za kandidata Muslimanskog bratstva, i Francuska po prvi put u svojoj istoriji dobija muslimanskog predsednika. Kasnije se formira i nova vlada u kojem Muslimansko bratstvo dobija značajan broj ministarstava, pa čak i Ministarstvo prosvete. Islamska opcija odnosi potpunu pobedu na političkoj sceni Francuske.

Pokoravanje je knjiga koju morate pročitati kako biste shvatili sadašnjost Evrope, i kako biste možda bili u mogućnosti da joj predvidite budućnost.

Kako vam zvuči ovaj futuristički scenario? Proročanski? Zastrašujuće?

pokoravanjeOvaj fantastičan zaplet novog Uelbekovog romana Pokoravanje kontroverzan je i sam po sebi. U vremenu nakon 11/9, u vremenu postojanja Islamske države, u vremenu kada Evropa, a najviše Francuska, strahuju od terorističkih napada islamskih fundamentalista – provokativnije od ovoga ne može. I još ako tome dodamo splet čudnih okolnosti… Knjiga je u Francuskoj objavljena istog dana kada se desio teroristički napad na satirični magazin Charlie Hebdo, zbog čega je i sam Uelbek, evakuisan iz Pariza.

Međutim, sada kad se prašina malo slegla, a pažnja čitalaca prema ovom delu ostala, možemo slobodno reći da je Pokoravanje jedna odlična knjiga. Ništa manje ni nismo očekivali od Mišela Uelbeka, za kojeg smo navikli da nas politički i društveno šokira i u svojim prethodnim knjigama. Pokoravanje nije samo knjiga o sukobu sekularizma i islama, koje karakteriše francusko, a i dobar deo evropskog društva. Pokoravanje je metafora koja na jedan duboki način preispituje ulogu koju građanski liberalizam ima u slamanju stare judeo-hrišćanske Evrope, koje se dešava pred našim očima, i bez da nam to Uelbek kaže. Njegova futuristička Francuska ne samo da nije doživela propast nakon muslimanskog preuzimanja vlasti, nego je doživela i svojevrsnu renesansu. Kako vreme muslimanske vlade prolazi, sve veći broj francuskih građana se sa lakoćom odriče baštine Francuske revolucije, prelaze u islam, i zemlja ubrzo postaje većinski islamska.

Uelbek ne bi bio Uelbek da u svoja dela ne unesi jak individualni pečat. Tako je i u Pokoravanju, politički kontekst samo usputan pratioc glavnog junaka koji se zove Fransoa. On je univerzitetski profesor koji predaje književnost. Iz njegove vizure mi u stvari pratimo uzavrelu političku situaciju u Francuskoj. Fransoa je tipičan proizvod sekularno-liberalne Evrope – usamljenik, eksecntrik, samac čiji povremeni razvratni izleti sa studenticama (zaboravite Fifty Shades of Grey, ovo kod Uelbeka je prava erotičnost) predstavljaju jedini izduvni ventil u njegovom besmislenom životu. Majstorstvo sa kojim Uelbek prodire u mračne ponore unutrašnjeg sveta svog glavnog junaka, ravni su najboljoj tradiciji francuskih egzistencijalističkih filozofa kakvi su bili Sartr ili Kami. A i zaključci su isti: ne postoji nikakav dublji životni smisao, sve je apsurd.

Pokoravanje je knjiga koju morate pročitati kako biste shvatili sadašnjost Evrope, i kako biste možda bili u mogućnosti da joj predvidite budućnost. Biblioteka grada Beograda je u januaru objavila da je ova knjiga kod njih bila najčitanija tokom 2015. godine. Sledeća dobra knjiga vam samo može preporučiti da i u ovoj godini tako masovno čitate ovu fascinantnu knjigu.

Majstorstvo sa kojim Uelbek prodire u mračne ponore unutrašnjeg sveta svog glavnog junaka, ravni su najboljoj tradiciji francuskih egzistencijalističkih filozofa kakvi su bili Sartr ili Kami.

Sledeća dobra knjiga ocena

Pokoravanje